Estrogeny ve stravě — ano či ne?

Na internetu byste našli jen málo tak rozporuplných a protichůdných studií, informací a článků, jako jsou ty zabývající se estrogeny v potravinách. Jednou způsobují rakovinu, podruhé jsou skvělou prevencí proti ní. Někomu může jejich nadměrná hladina uškodit, jinému pomoct. A když už se dočtete, že zvyšují libido, tak zase způsobují neplodnost. Taky vám z toho jde hlava kolem? Nebojte, od toho jsme tady my a pokusíme se pro vás shrnout ta nejdůležitější fakta.

 estrogeny_v_jidle

Estrogen nebo estrogeny?

Když se řekne estrogen, většina z nás si asi z přírodopisu vybaví, že se jedná o základní ženský hormon. V ženském těle plní řadu funkcí. Stará se o pravidelnost menstruačního cyklu, správné fungování reprodukčních orgánů, podílí se na zdravém metabolismu, ovlivňuje strukturu kostí, podporuje zdraví cév, zvyšuje přilnavost krevních destiček. V menší míře se vyskytuje také v těle mužů, kde například ovlivňuje vývoj spermií.

I když se s pojmem estrogen nejčastěji setkáte v jednotném čísle, ve skutečnosti se jedná o skupinu steroidů, která se dělí na tři základní druhy - estradiol, estriol a estron. Se všemi se můžete setkat například ve složení hormonální antikoncepce nebo v přípravcích určených transgender osobám, u kterých podporují vývoj druhotných pohlavních orgánů.

 

Estrogeny a strava

Teď už víte, že estrogeny plní v těle řadu funkcí, používají se jako antikoncepční prostředek nebo pomáhají lidem docílit vytouženého pohlaví. Proč jsou ale estrogeny tak propírány, když přijde řeč na zdravé stravování? Zde to začíná být trochu složitější.

Pokud se zaměříme na estrogeny ve stravě, budou nás zajímat především přirozeně se vyskytující rostlinné sloučeniny, na které je zaměřena většina studií týkajících se estrogenů a jejich příjmu v potravě — fytoestrogeny. Tyto estrogeny patří do skupiny tzv. neendokrinních estrogenů, tzn. že je naše tělo neumí samo vyrobit a musíme je tak přijímat s tím, co sníme. Název dostaly z řeckého „fyto” - rostlina a „estrogen” — samičí hormon plodnosti. Jejich kontroverznost stojí a padá na jedné jejich vlastnosti.

 

Není hormon jako hormon

Molekulární struktura fytoestrogenů jim dovoluje chovat a tvářit se v lidském těle jako biologický hormon estrogen, ale působí úplně jinak (a ne zrovna ku prospěchu). V těle se dokáží navázat na estrogenové receptory, začnou rozjíždět různé procesy a pak už jen stačí, aby se připojil biologický estrogen, který je spustí. V takové situaci, pokud jste například mladá žena, může zvýšená hladina fytoestrogenů, které jste do sebe (ač třeba nevědomky) nacpala, způsobit neplodnost, některé druhy rakoviny nebo třeba problémy s vaječníky. Kromě výše uvedených potíží, vyšly fytoestrogeny poraženy ze spousty dalších studií. Jejich zvýšená hladina může podporovat abnormální chování buněk prsů, zvyšovat riziko demence, způsobovat hormonální nerovnováhu nebo mít negativní vliv na rozmnožování žen i mužů.

 

Nic není tak zlé, jak se zdá. Ani estrogeny.

Existuje ale také celá řada dokončených i probíhajících studií, které na fytoestrogeny nahlížejí poněkud smířlivěji. Převážná z nich připisuje fytoestrogenům příznivé účinky zejména u žen po menopauze. Ty o svůj biologický estrogen přicházejí zcela přirozeně, protože jejich vaječníky, kde estrogen vzniká, už prostě nejsou v nejlepší formě. Zvýšený příjem v potravě jim tak může pomoci například s nepředvídatelnými výkyvy nálad, návaly horka nebo v boji s osteoporózou (řídnutí kostí).

Mezi další zdraví prospěšné účinky fytoestrogenů patří například to, že mohou být skvělou prevencí v boji proti kardiovaskulárním onemocněním, typům rakovin, které souvisí s produkcí hormonů, mohou zvyšovat libido a dokonce pomáhat při hubnutí. Všechny tyto studie ale potřebují ještě nějaký čas, aby se přišlo na to, jak přesně fytoestrogeny v takových případech fungují.

 extrogeny_v_potrave

Potraviny bohaté na estrogeny

Které potraviny by tedy měly upoutat vaši pozornost?

  • ovoce - broskve, jahody, švestky, jablka, granátová jablka, sušené ovoce
  • zelenina - česnek, mrkev, rajčata, špenát
  • luštěniny, sojové boby a výrobky ze sóji, ořechy
  • lněná a sezamová semínka, pšeničné klíčky, vojtěška, chmel, jetel, oves, ječmen, máta
  • káva, pivo
  • výrobky z kravského mléka

Ať už jste mladá dívka, statný chlap, nebo třeba žena v období menopauzy, doporučujeme používat hlavně selský rozum. Pokud máte pocit, že můžete mít estrogenu moc nebo naopak málo, a mohl by negativně ovlivnit kvalitu vašeho života, není dnes problém nechat se otestovat a zjistit jeho hladinu za pomoci vašeho lékaře. Ať tak či onak, pamatujte na staré dobré „všeho s mírou”.