Stévie – zelené zlato, které nejen sladí

Je skvělým pomocníkem při hubnutí, snižuje vysoký krevní tlak, je bojovníkem v prevenci proti určitým typům rakoviny, posiluje kosti, zvláčňuje pleť a stará se o zdraví ústní dutiny.
Zelená rostlinka zvaná stévie.

 

Kde se vzala, tu se vzala stévie

Stévie sladká (Stevia rebaudiana) k nám přicestovala z tropických oblastí Jižní Ameriky, kde ji lidé používají již stovky let. Ptáte se proč? Zejména díky jejím extrémně sladkým listům, které jsou 40× sladší než bílý cukr, a přesto neobsahují žádnou fruktózu ani glukózu – to znamená vůbec žádné sacharidy. Nemá tak negativní vedlejší účinky na organismus a je vhodná třeba pro ty, které trápí diabetes.

S každým dalším výzkumem, který ukazuje, že je stévie v mnohém vhodnějším sladidlem než bílý cukr, roste počet zemí, které stévii schvalují jako sladidlo a potravinářské aditivum. Jen v EU můžeme od roku 2011 sladit stévií ve všech členských státech. 

 

Jak sladit stévií? Máme několik možností...

Existuje několik forem, ze kterých si při slazení stévií můžeme vybrat. Podívejme se na ně:

1) Zelené listy stévie

  • nejpřirozenější forma stévie
  • 40× sladší než cukr
  • kromě sladké se může objevit i mírně nahořklá chuť

2) Extrakty ze stévie

  • 200× sladší než cukr
  • k dostání ve formě prášku nebo tabletek
  • nemají tak výraznou nahořklou chuť jako samotné listy stévie

3) Geneticky modifikovaná stévie

  • geneticky modifikované potraviny nikdy nedoporučujeme – ale abyste měli všechny možnosti pohromadě, uvádíme ji i zde
  • 200–400× sladší než cukr
  • nejméně „zdravá“ forma stévie

A jak je na tom stévie s nutričními hodnotami?

Není známo, že by listy stévie obsahovaly jiné živiny než sacharidy a stéviové glykosidy, které stojí za sladkou chutí stévie. To posouvá stévii do zóny bezkalorických potravin a to my, věčně hubnoucí začátečníci, slyšíme vždy moc rádi, že? ☺

 

stévie-do-marmelady 

Stévie je perfektní třeba na slazení domácí marmelády

 

Na zdraví? Na zdraví!

Kromě toho, že si díky stévii nemusíte odepírat třeba slazené letni limonády, má také nespočet pozitivních účinků na vaše zdraví. Zde jsou ty nejvýznamnější z nich.

Reguluje hladinu cukru v krvi

Asi nejrozšířenějším faktem o vlivu stévie na lidské zdraví je to, že sice sladí, ale nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Mohou ji tak uživát nejen diabetici, ale také lidé držící nějakou „bezcukernou” dietu, nebo ti, kteří se protě jen chtějí vyhnout slazení bílým cukrem. A jak to celé funguje? Rostlinka stévie obsahuje steviosid, jehož částice obsahující glukózu jsou po rozpadu v trávícím traktu vstřebávány převážně v tlustém střevě a jen malá část se dostává do krevního oběhu (na rozdíl od cukru).  

Bojuje s nadváhou

Jelikož se kalorické hodnoty stévie blíží téměř nule, můžete si dopřát nejen slazené napoje, ale stévii lze využít také při pečení či zavařování potravin. To je určitě potěšující zpráva pro maminky, které tak mají možnost například kontrolovat obsah cukru ve stravě svých ratolestí.

Snižuje krevní tlak

Kromě steviosidu obsahuje stévie i glykosidy, které napomáhají rozšíření cév, podporují močení a umožňují tělu jednodušeji se zbavit přebytečného sodíku. To vše má za následek méně práce pro kardio-vaskulární systém a následný pokles krevního tlaku. Se stévií tak předcházíte infarktu i mtrvici.

Je prevencí nejen proti rakovině

Stévie je bohatým zdrojem antioxidantů, které dokáží vyhnat z těla vše, co tam být nemá. Mezi hlavní pomocníky bojující s volnými radikály v těle patří quercetin a kaempferol ze skupiny flavonoidů, které dale pomáhají zpevňovat cévní stěny, ochraňovat buňky, podporovat funkci žlučníku a mnoha enzymů.

Snižuje hladinu cholesterolu

Látky obsažené ve stévii zvyšují hladinu HDL cholesterolu (to je ten dobrý) a snižují hladinu LDL cholesterolu (to je ten špatný).

Pečuje o zdraví ústní dutiny

Stévie snižuje tvorbu bakterii v ústech a je tak vhodnou přísadou do zubních past či ústních vod. Zabraňuje také zánětům dásní, což cukr (jak nám říkala odmala maminka) určitě nedělá. ☺

Stará se o kůži

Louh z lístků stévie mohou použít i lidé trpící ekzémy. Lokální aplikace stévie zabraňuje šíření bakterií a pomáhá tak ulevit od svědivého pocitu kůže.

Zabraňuje osteoporóze

Narozdíl od cukru, pomáhá stévie zvyšovat hustotu minerálů v kostech a mírnit tak osteoporózu.

A jak stévii nejlépe používat?

Jak již bylo naznačeno výše, dá se stévií sladit možné i nemožné. Za všechny uvádím potraviny běžné spotřeby, kde je relativně jednoduché nahradit cukr stévií.

nápoje – káva, čaj, limonády
mléčné výrobky – jogurty, domácí zmrzlina
pečivo – koláče, cukroví, dezerty
další – láky pro zavařování ovoce a zeleniny, omáčky

Je stévie sladidlo, které můžeme používat v jakémkoli množství?

Někteří odborníci začínají upozorňovat na skutečnost, že stévie se v určitých vlastnostech podobná umělým sladidlům. Když totiž člověk cítí v ústech sladkou chuť, tak jeho organismus předpokládá, že za nějaký čas se do žaludku, střev, krve dostane právě ten sacharid – a to tělo se na to připravuje.

Jak? Tělo reaguje předem, protože očekává příchod nových sacharidů v krvi, takže trošku z těch sacharidů – z té glukózy krevní, která v krvi přirozeně je, pošle do buněk ke zpracování. Tělo tak zajistí nižší obsah glukózy v krvi, právě proto, že očekává příchod nových sacharidů. Ale když používáme stévii, tak žádná glukóza, žádny sacharid do krve nepříjde. A my se tak dostáváme do hypoglykémie, což znamená nedostatek cukru, se kterým souvisí i určitý stres.

Stres zase souvisí s uvolňováním stresových hormonů, jako je adrenalin či kortizol, což může ve větším množství (ve spojitosti s dalšími stresy, které během dne máme) nepříznivě ovlivňovat naše adrenální žlázy. 

Hlavní řešení toho, že chceme sladit, není hledat alternativy, protože úplně bezpečné alternativy slazení neexistují. Ale důležité je zamyslet se nad množstvím. Protože důležitější než druh sladidla je množství. Snažme se omezit doslazování čehokoliv čímkoliv. 

 

 

Teplé dny, grilovačky a vysedávání na terase se nám nezadržitelně blíží! Tak co kdybyste letos přátelům připravili osvěžující limču nebo dortík v trochu zdravější podobě?

 

Autorka článku

 copywriter_marketa_goorganic
 
 
Markéta
 
Jsem věčný snílek a optimista s cestovatelskou duší a mapou, na které je zaznačeno 24 navštívených států a dalších 170 na zaznačení čeká.
 
Lezu (po horách), plavu (od břehu ke břehu), běhám (dokud můžu), čtu (knihy Terryho Pratchetta), bojím se letadel a snažím se mezi lidmi dělat osvětu o věcech, o kterých se lidi bojí nebo stydí mluvit.Když zrovna nepíšu, podporuji svou znalostí francouzštiny, angličtiny a ekonomie západoevropský hospodářský růst.