Tlusté střevo a jeho detoxikace.

Mnoho lidí se domnívá, že tlusté střevo má jen jedinou funkci, kterou je vyprazdňování. Proto tlustému sřevu nepřipisují žádnou zvláštní důležitost, avšak tlusté střevo má mnohem rozsáhlejší význam.

Tlusté střevo je hlavním ukazatelem, ovlivňovatelem a indikátorem našeho imunitního systému.

To, že se tlusté střevo pročistí, je dobrou příležitostí k odstranění trávicích potíží, k vyvážení střevní flóry a k posílení imunitního systému.

Očistu tlustého střeva je dobré opakovat alespoň jednou ročně.

Upozornění:

Razantní očistu tlustého střeva nemůže podstoupit člověk s nemocným srdcem, astmatickou nemoci v době záchvatu, vysokým krevním tlakem a hnisavými střevními onemocněními. Očista tlustého střeva se provádí jeho promýváním klystýry. Jejich cílem je odstranit z tlustého střeva staré zbytky.


Co budeme potřebovat:

Do 1,5 litru převařené vody, ochlazené na tělesnou teplotu (ověříme hřbetem ruky), přidáme čajovou lžičku citrónové šťávy nebo jablečného octa. Lze nahradit, lžičkou soli

Lidové předpisy uvádějí, že pokud nemáme citrónovou šťávu ani jablečný ocet, přidáme půl skleničky uriny (vlastní moči). Připravený roztok nalijeme do irigátoru (sada na klystýr), který zavěsíme do výše nad vanu. Připravíme si kolíček na uzavření hadičky, (který po zavedení trubičky do konečníku uvolníme).


Postup:

Namažeme konečník a hadičku irigátoru olejem.  Položíme se na lokty a kolena do vany a zavedeme trubičku na konci irigátoru 15-20 cm do konečníku. Na hadičku můžeme cítit mírný odpor (nesmíme však cítit bolest).

Uvolníme kohoutek, aby mohl roztok volně odtékat do střeva. Břicho uvolníme a dýcháme ústy.

Snažíme se udržet roztok co nejdéle v sobě. Střevo napouštíme pozvolna, můžeme dělat přestávky. Dávku 1,5 l napouštíme minimálně 20 minut. Máme-li to od vany daleko na záchod, připravíme si poblíž vany třeba nočník, do kterého budeme několikrát po sobě vyprazdňovat obsah střeva.

Pro ty, kteří budou očistu střev provádět: je-li pro ně z nějakého důvodu těžká pozice Uddijána bandha (břišní uzávěr) z Pranajamy z jogy, mohou ve vaně udělat svíčku.

Komu se nepodaří udělat svíčku, může si lehnout ve vaně na záda (záda podložit ručníkem kvůli omezení chladu) a pozvolna šplhat po zdi nohama vzhůru tak, aby byla pánev hodně zvednuta. V této poloze je třeba vydržet co nejdéle a snažit se střevo proplachovat stahy břišní stěny.


Kdy nejlépe klystýr provádět:

Tuto proceduru, označovanou rovněž termínem klyzma (klystýr), je nejlépe provádět mezi 5. a 7. hodinou ranní, kdy je podle biologických hodin maximální tok energie do tlustého střeva. Kvůli pohodlí je však možné ji provádět také před spaním. Procedura nás kromě očisty střev zbaví také případných hemeroidů.


Očistu střev provádíme:

1. týden - každý den

2. týden - každý druhy den

3. týden - každý třetí den

4. týden - každý čtvrtý den

5. týden - jedenkrát za týden

Tato základní procedura, bez níž nemá smysl začínat ani jednu z dalších procedur, se nedá zkrátit. Jejím účelem je očistit stěny střev od letitých nánosů.

Já sám jsem vyzkoušel všechny očistné procedury, o kterých píši na sobě. Pokud se střeva důkladně nevyčisti, jedy vznikající hnilobným procesem organismus otravuji a ztěžuji jeho práci při očistě. 

Za nejúčinnější přídavek do klystýru pokládám vlastní urinu, protože je svým složením nejbližší vnitřnímu prostředí organismu. Pokud trpíme polypy v tlustém střevě, je vhodné dělat pouze urinové klystýry.

Po skončení očisty střev je nutné začít se správně stravovat.

K jídlům obsahujícím převážně bílkoviny volíme jako přílohu jen zeleninu. Nepřidáváme tedy k masitým jídlům potraviny obsahující převážně sacharidy, jako jsou chléb, moučné výrobky, kroupy, brambory aj. Pokud jsme měli k obědu bílkovinnou stravu, musí byt před dalším jídlem, bude-li obsahovat převážně sacharidy, přestávka 2-4 hodiny.

Při dodržování doporučené zásady se zbavíme nepříjemných pocitů - nadýmaní, říhání a nafouklého břicha. Je to pocit, který stoji za to málo, co pro svoje zdraví uděláme.


Uddijána bandha - zvedání bránice

Základní pozice: meditační sed nebo stoj

Dýchání: úplný výdech a zádrž dechu po výdechu

Počet opakování: 3 – 5x

Provedení:

Úplně vydechněte a zadržte dech po výdechu.

Opřete se dlaněmi o kolena, zdvihněte ramena a mírně se s rovným trupem předkloňte (provádíte-li cvik ve stoji, pak se mírně rozkročte a lehce pokrčte kolena).

Co nejvíce vtáhněte břišní svaly dovnitř do břišní dutiny a vzhůru. V pozici zůstaňte tak dlouho, jak je vám to příjemné. Uvolněte svalové napětí a s hlubokým nádechem se vraťte do výchozí polohy. Chvíli v ní setrvejte a normálně dýchejte.

Účinky:

  • cvičení aktivizuje manipúra čakru a solární plexus
  • povzbuzuje činnost střev a pomáhá proti zácpě
  • stimuluje slinivku břišní, pomáhá při cukrovce
  • posiluje imunitní systém
  • harmonizuje mysl
  • zklidňuje hněv a vztek a působí proti depresivní náladě

 

Pozor: Při vysokém krevním tlaku se nesmí Uddijána bandha cvičit.


 Sadu na domácí klystýr koupíte zde...

 

irigator_clanek